سیم و کابل

کابل برق و ویژگی های آن|خرید کابل برق با قیمت مناسب

پیدا کردن یک کابل مناسب در بازار گسترده ی سیم و کابل یکی از موضوعاتی است که خریداران با آن مواجه هستند. شاید با خود فکر کنید که خریداری یک کابل به اصطلاح کاری نداشته باشد، کسانی که با بازار کابل سروکار داشته اند و یا کسانی که تا حدودی درباره ی کابل ها دانش کافی داشته باشد، به خوبی می دانند که تنوع موجود در کابل ها به قدری زیاد است که در نگاه اول بسیار سردرگم کننده است. متغیرهای های زیادی در این امر دخالت دارند و باعث شکل گیری این گستردگی و تنوع شده اند، متغیرهایی از جمله: هادی، عایق، وزن، ولتاژ، متریال، مارک و ... . این امر باعث می شود که برای خرید کابل به یک راهنمای جامع نیاز داشته باشید، به این منظور مجله ی ایزی نور مطلبی را جمع آوری کرده است و در آن به طور مفصل به کابل و مباحث پیرامون آن پرداخته است. از شما می خواهیم تا پایان ما را همراهی کنید.

کابل برق و ویژگی های آن|خرید کابل برق با قیمت مناسب

تفاوت سیم و کابل برق با یکدیگر

پیش از پرداختن به موضوع کابل، ضروری است که در ابتدا به تفاوت سیم و کابل بپردازیم، دلیل این امر آن است که بسیاری سیم و کابل را یکی می دانند و به اشتباه تصور می کنند که هر دو ساختاری مشابه دارند. این تصور اشتباه است، چرا که سیم و کابل دو جزء متفاوت در صنعت برق هستند و به لحاظ فنی و ساختاری کاملاً با یکدیگر مغایرت دارند. ساختمان سیم دو جزئی است، به این صورت که از یک هادی و یک عایق تشکیل شده است. اما کابل از چندین سیم تشکیل می شود که یک عایق بیرونی تمام آن ها را پوشانیده است. علاوه بر این در ساختمان برخی کابل ها اجزایی وجود که در ساختمان هیچ یک از سیم ها آن را مشاهده نمی کنیم، به عنوان مثال می توان به شیلدهای به کار رفته در برخی کابل ها اشاره کرد. بد نیست این مورد را هم به خاطر داشته باشید که به طور استثناء در این میان کابلی نیز هست که از یک تک رشته ی سیم تشکیل شده است و تشخیص آن ها از سیم کمی دشوار است، ولی در نهایت کاربرد آن است که باعث تفاوت آن از سیم می شود.

کابل برق 1

کابل برق و ویژگی های منحصر به فرد آن 

کابل ها دارای ویژگی هایی هستند که اولین آن وظیفه ی هدایت و انتقال جریان برق می باشد. واضح است که برای تمامی موارد نمی توان از سیم استفاده کرد، به این منظور کابل ها برای نیازهای گوناگون مصارف طراحی شده اند. کابل ها دارای ساختار مربوط به خود هستند، به این شکل که از چند سیم تشکیل شده اند و این چند سیم درون یک عایق بیرونی دیگر که عایق آخر محسوب می شود جای گرفته اند و یک کابل شکل گرفته است. هر کابل به تناسب کارکردی که برای آن طراحی شده است، از اجزای دیگری نیز تشکیل می شود، به عنوان مثال در کابل شیلدار، علاوه بر داشتن این شکل از ساختار کابل، از یک جزء دیگر که یک ورقه ی نازک (فویل) مانند است استفاده شده است که به آن شیلد یا محافظ گفته می شود.

کاربرد کابل برق چیست؟

کاربرد کابل چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم از تنوع و گوناگونی کابل هایی که تولید می شود و هر کدام دارای ساختار متفاوت هستند، این امر استنباط می شود که کاربردهای کابل بسیار وسیع است و طیف بسیار زیادی از نیازها را پوشش می دهد. در یک نگاه بسیار کلی می توان گفت کابل نیاز مصارف زیر را پوشش می دهد:

مصارف ساختمانی، صنعتی، خودروسازی، هواپیماسازی، مترو و راه آهن، نیروگاه های برق، نفت، گاز، پتروشیمی، ذوب آهن، مخابرات، شبکه های کامپیوتری، لوازم و وسایل خانگی و اداری، شبکه های توزیع نیروی برق، کارخانجات و کارگاه ها، اتصالات زیر آب و ... . از این موارد مشخص شد که هر صنعت و مصرفی که به ذهنمان خطور کند، بی نیاز از مصرف و استفاده از کابل نمی باشد.

کابل برق 2

بهترین برند کابل برق چیست؟

گفتیم که بازار سیم و کابل دارای انواع گسترده ای از کابل ها با برندهای مختلف است، از مشهور گرفته تا برندهای متفرقه و نیز شناخته نشده. کسانی که دائم با بازار سیم و کابل سروکار دارند می دانند که در این بازار برندهایی هستند که سال هاست فعالیت می کنند و خریداران نیز از تولیدات آن ها رضایت دارند. کابل های تولید شده توسط این برندها به اصطلاح حرف اول را می زند و این امر حاصل سال ها تجربه و نیز رعایت استاندارهای داخلی و بین المللی تولید کابل است. در این جا به برخی از این برندها اشاره خواهیم داشت.

  • افشار نژاد (خراسان)
  • سیم و کابل همدان
  • کابل سازی ابهر
  • کابل باختر
  • سیمیا
  • سیمکو
  • سیم و کابل یزد
  • سیم و کابل کرمان

انواع کابل برق

کابل ها در انواع مختلفی تولید می شوند که در این قسمت از مقاله در نظر داریم به آن بپردازیم. از آن جا که کابل های موجود در بازار بسیار گسترده و متنوع هستند، در ادامه به شرح مهم ترین آن ها می پردازیم. لازم به ذکر است که این دسته بندی از نظر کاربردی می باشد.

کابل برق 4

کابل افشان

یکی از رایج ترین نوع کابل ها، کابل افشان می باشد، این کابل از سیم های افشان تشکیل شده و کابلی مستحکم و در عین حال انعطاف پذیر می باشد، این کابل خود به انواع مختلف دیگری تقسیم بندی می شود. کاربرد این کابل بسیار متنوع و زیاد است و این باعث شده که این کابل در زمره ی کابل های پرفروش باشد.

کابل برق 3

کابل مفتولی

کابل مفتولی کابلی است که از سیم های تک رشته ای (مفتولی) تشکیل شده است. این کابل به علت مفتول بودن هادی خود، از انعطاف بسیار کمی برخوردار است، از رایج ترین کارایی های این کابل برای استفاده در مسافت های بسیار طولانی است.

کابل مخابراتی

یک نوع دیگر کابل مخابراتی می باشد که ساختار سیم های آن به صورت تک جفت، دو جفت و یا چند جفت می باشد. این کابل دارای دو نوع مسی و نوری است، و خود کابل نوری نیز شامل دسته های زیادی می شود، چنین کابلی به دو روش هوایی و زمینی قابل نصب است.

کابل آنتن و کواکسیال

کابل آنتن یا همان کابل کواکسیال کابلی است با ساختاری ویژه که وظیفه ی ایجاد ارتباط میان آنتن و دستگاه های گیرنده را برعهده دارد، به این صورت که سیگنال های تصویری و صوتی را از آنتن دریافت کرده و در نهایت به گیرنده ها می رساند. این کابل نیز دارای انواع مختلف است.

کابل برق 5

کابل شیلدار

همانطور که از اسم این کابل پیداست، در این کابل از شیلد استفاده شده است، این کابل در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان خطا در داده ها و اطلاعات وجود داشته باشد، مکان هایی از جمله مخابرات و نیز اداره جات و سازمان ها. شیلد بکار رفته در این کابل در واقع نقش محافظ را به عهده دارد و وجود آن در کابل مانع از تداخل سیگنال ها و بروز خطا در داده های اطلاعاتی می شود.

کابل شبکه

یکی از انواع کابل که مختص به شبکه های کامپیوتری طراحی و تولید شده است،کابل شبکه می باشد. کاربرد این کابل به طور خلاصه ایجاد و برقراری اتصال امن و ایمن میان شبکه های کامپیوتری است. این کابل از 8 سیم تشکیل شده است و از ویژگی های ظاهری این کابل این است که این هشت سیم دارای رنگ های مختلف هستند، و این به منظور تشخیص بهتر آن ها است.

کابل دوربین مداربسته

کابل مورد استفاده برای سیستم های نظارتی چون دوربین مداربسته، این کابل می باشد، که به منظور دریافت و نمایش تصاویر ضبط شده ی باکیفیت از دوربین های مداربسته که در مکان های مختلف نصب شده اند، استفاده می شود.

کابل نسوز

کابل نسوز و یا کابل مقاوم در برابر حرارت مناسب برای مکان هایی هستند که به دلیل چگونگی کاری که دارند، مستعد حرارت بالا و نیز امکان حریق می باشند. مصارفی همچون کارگاه های کوره پزی، کارخانجات ذوب آهن، خودروسازی و ... و نیز وسایلی که حرارت بالایی دارند از جمله ژنراتورها. برای چنین مصارفی بهترین کابل انتخابی، کابل نسوز می باشد، این کابل به دلیل جنس روکش آن که از سیلیکون می باشد، ضد حرارت است و در برابر دماهای بالا مقاوم می باشد و در هنگام آتش سوزی کارایی خود را حفظ می کند، و از وارد آمدن خسارت به وسایلی که با برق کار می کنند جلوگیری به عمل می آورد.

کابل کولر

یکی از کابل های پرمصرف در برق رسانی ها، کابل کولر می باشد، که وظیفه ی برقراری جریان برق میان کلید کولر، پمپ و موتور کولر را دارد، و در نهایت باعث راه اندازی و بکار افتادن کولر می شود. این کابل در دو نوع کابل کولر آبی و کابل کولر گازی تولید می شود.

کابل برق 6

دسته بندی کابل ها بر اساس فشار

در یک دسته بندی دیگر کابل ها از نظر فشار به چهار دسته قسمت می شوند:

  • کابل های فشار ضعیف (LV)
  • فشار متوسط (MV)
  • فشار قوی (HV)
  • فوق فشار قوی

کابل را با خواندن عایق آن بهتر بشناسید

یکی از مباحثی که لازم است به آن بپردازیم، شناسایی نوع کابل از طریق مشخصاتی است که بر روی عایق آن درج شده است. بر روی عایق بیرونی تمامی کابل ها عباراتی درج شده است که گویای مشخصات فنی کابل و کمکی برای شناختن نوع کابل است. این مشخصات در تشخیص نوع کابل و جلوگیری از اشتباه به هنگام انتخاب و خرید کابل، کمک می کنند.

ما در قالب یک تصویر مفهوم این عبارات درج شده را برای شما آورده ایم. به عنوان مثال در قسمت حروف اختصاری، حرف اول معمولاً N می باشد که به معنای مطابق با استاندارد ساخته شدن کابل است، پس از آن حرف A می‌آید که به معنای این است که هادی کابل مورد نظر از آلومینیوم است، در صورتی که هادی کابل از جنس مس باشد، حرفی گذاشته نمی شود. پس از آن نیز نوبت عایق است، مثلاً اگر عایق کابل از جنس پی وی سی باشد، حرف Y درج می شود. بقیه ی قسمت ها نیز به همین منوال هستند و با حروف مختلف و اعداد، مشخصات کابل را معرفی می کنند.

کابل برق 7

قیمت روز کابل برق

قیمت روز کابل ها تابع علل و پارامترهای مختلفی است که بر تعیین نرخ روز آن اثر می گذارند. ما در اینجا قصد داریم به پنج مورد مهم آن بپردازیم.

  • اولین عامل بازار ارز است، تغییرات و نوسانات این بازار بر قیمت روز کابل اثرگذار هست و در تعیین نرخ آن، عاملی مهم محسوب می شود.
  • عامل دیگر اوضاع بازار فلزاتی است که هادی کابل های مختلف از آن ها ساخته می شود، فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و فولاد. هرگونه تغییراتی که بر بازار این فلزات حاکم باشد، بر نرخ کابل ها تأثیر می گذارد.
  • معیار دیگر، مشخصات فنی یک کابل است، هرچه کابل به لحاظ فنی دارای قابلیت های بیشتری باشد، قیمت آن نیز دستخوش تغییر می شود. مثلا اگر درصد خلوص مس یک کابل بالا باشد، قیمت نیز بالاتر می رود.
  • یکی از مواردی که باعث ایجاد تغییرات در قیمت نهایی کابل می شود، این است که خرید خود را به چه صورتی انجام دهیم، به این صورت که اگر خرید کابل را به طور مستقیم از کارخانه ی تولیدکننده ی آن انجام دهیم، به علت آن که دست واسطه ها در نرخ گذاری های مجدد کابل حذف می شود، کابل را می توان ارزان تهیه کرد.
  • از دیگر پارامترهای اثرگذار بر قیمت روز کابل، نشان یا همان برند تولیدکننده ی آن است، برندهای مشهور بازار سیم و کابل به دلایل زیادی از جمله تجربه، رعایت استانداردهای ساخت کابل، داشتن نمایندگی، صادرات کابل، خدمات پس از فروش، کسب رضایت مشتریان و ...، توانسته اند در بازار کابل برای خود جایگاه مهم و اعتبار زیادی کسب کنند، و این عامل باعث می شود که محصولات این برندها، قیمت های متفاوت تری نسبت به برندهای متفرقه داشته باشند.

کابل برق 8

به این نکات هنگام خرید توجه کنید

اطلاع از نکاتی برای خرید کابل لازم و ضروری است که بد نیست به چند مورد از آن ها اشاره کنیم.

  • در وهله ی اول سعی کنید از جاهای معتبر خرید خود را انجام دهید، به تبع گستردگی بازار سیم و کابل، سودجویانی زیادی نیز یافت می شود که کابل بی کیفیت و غیر استاندارد را به دست خریدار بدهند.
  • برررسی و تست کابل بسیار مهم است، کابل باید به لحاظ ظاهری صاف و یکدست باشد، با نگاه چشمی نیز می توان به این امر پی برد. هر گونه برآمدگی و تغییرات در قطر جاهای مختلف کابل، خمیدگی و ... نشان از ایراد داشتن آن کابل دارد.
  • تا حد امکان سعی داشته باشد که کابل تولید شده از برندهای معتبر را خریداری کنید، تشخیص این امر کار چندان دشواری نیست، چرا که در حوزه ی کابل، این برندها همواره بین همه شناخته شده هستند و در صورت تقاضای آن، به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.
  • برای هر کابلی با توجه به کاربردی که برای مصارف مختص خود دارد، داشتن یکسری از ویژگی های فنی به کیفیت آن کابل اضافه می کند، به عنوان مثال در کابل هایی که هادی آن ها افشان است، هر چقدر تعداد رشته های سیم افشان های آن کابل بیشتر باشد، آن کابل خاصیت رسانایی و نیز استحکام بیشتری را دارد. مثال بعدی کابل نسوز است هر چقدر عایق بیرونی کابل نسوز قطورتر باشد، آن کابل کیفیت بیشتری دارد.

کابل برق 9

جمع بندی

در مطلبی که پشت سر گذاشتیم، سعی داشتیم یک راهنمای جامع در مورد خریداری کابل به شما ارائه دهیم، به این منظور به ویژگی ها، کاربرد و انواع کابل پرداختیم و شما تا حدودی با این امر آشنا شدید. یکی از مهم ترین نکاتی که در بخش آشنایی با انواع کابل به دست آمد این بود که کابل ها علاوه بر اینکه به لحاظ کاربردی به چندین دسته تقسیم می شوند، هریک از آن دسته ها نیز، به دسته ها و زیرشاخه های دیگر نیز تقسیم می شود، و این باعث به وجود آمدن شبکه ی گسترده ای از انواع کابل می شود. چنین مسئله ای این امر را ناگریز می کند که به هنگام خرید کابل حتماً از یک کارشناس متخصص در این حوزه مشورت و کمک بگیریم، تا بتوانیم مناسب ترین کابل را برای نوع مصرف خود برگزینیم.

در پایان از شما ممنونیم که برای خواندن این مطلب از مجله ی ایزی نور وقت خود را به ما اختصاص نهادید.

فروشگاه اینترنتی ایزی نور عرضه کننده و فروشنده ی انواع کابل باکیفیت می باشد. با سر زدن و خرید از سایت ایزی نور ، می توانید از کابل های دارای ضمانت اصالت کالا بهره مند شوید. در صورت نیاز و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با یکی از شماره های ایزی نور تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان ما استفاده کنید.

 

کلمات کلیدی کابل برق

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات